Zoekwoordenonderzoek
Voordat we echt naar het SEO-dashboard gaan kijken, eerst even een stukje voorbereiding. Het kiezen de juiste zoekwoorden is enorm belangrijk voor je SEO-inspanningen en de vindbaarheid van je teksten.
Met welke woorden zoeken mensen in Google en kun je erop scoren?
Dit achterhaal je tijdens het zoekwoordenonderzoek. Er zijn verschillende manieren om zoektermen te vinden en de basis is doorgaans hetzelfde:
- Onderzoek wat potentiële klanten zoeken.
- Achterhaal met welke zoekwoorden en -zinnen ze dit doen.
- Selecteer de woorden met de beste intentie, de meeste zoekopdrachten en de minste concurrentie.
Vervolgens optimaliseer je voor de belangrijkste zoektermen steeds een pagina. Hoe je dit precies doet lees je in de volgende stappen. Maar eerst even dit.
Google begrijpt taal steeds beter.
Termen als ‘functioneringsgesprek’ en ‘voortgangsgesprek’ zag de zoekmachine altijd als verschillend. Je optimaliseerde 2 pagina’s en kon op beiden scoren. Tegenwoordig snapt Google dat je hetzelfde bedoelt. Dit heeft gevolgen voor SEO. Maak hier dus geen aparte pagina’s meer voor aan.
Samenhang en verbanden tussen woorden zijn belangrijker dan ooit. Idealiter snapt een zoekmachine je tekst ook zonder de zoekterm waarop je wilt scoren.
Voorbeeld. waar zou deze tekst over gaan? Sprookjesbos, Kaatsheuvel, achtbanen, Anton Pieck. Inderdaad… De Efteling.
Zo werkt het bij SEO ook. Schrijf je teksten niet vol met steeds dezelfde zoekterm. Bedenk daarentegen clusters van gerelateerde woorden, gecentreerd rond je belangrijkste term. In dit voorbeeld De Efteling. Zo snapt Google het hele plaatje.
Terug naar het zoekwoordenonderzoek
Hoe bepaal je nou op welke zoektermen je wilt scoren in Google?
Er zijn verschillende manieren om dat te doen en dit zijn de 2 mogelijkheden binnen het SEO Dashboard:
- Tools > Google Search Console.
- Zoekwoord Suggesties
Zoektermen vinden is niet zo moeilijk.
Je hebt er zo honderden. De beste kiezen is lastiger.
Houd bij het selecteren van zoektermen niet alleen rekening met het zoekvolume. Termen waar veel mensen mee zoeken zijn vaak informatief. Scoor je er op, dan levert het niet direct nieuwe klanten op.
Bij een commerciële site zijn conversie-gerichte zoektermen het interessantst, je wilt tenslotte geld verdienen. Maar de concurrentie bij deze zoektermen is vaak groot en er staan veel advertenties bovenaan de pagina. Dit verkleint de kans op kliks naar je site aanzienlijk. Wees daarom kritisch.
Kun je concurrenten verslaan bij zoektermen, of moet je een list verzinnen? Misschien kun je een woord aan de combinatie toevoegen. Dit maakt de concurrentie kleiner en je kunt nog steeds op de hoofdterm gevonden worden.
Bij zoekterm-intenties kun je globaal rekening houden met 3 fases:
Fase zoekterm |
Bevat vaak het woord |
Directe conversies |
kopen, bestellen, laagste prijs, actie etc. |
Oriënterende fase |
vergelijken, informeren, ervaringen, voordelen, nadelen, prijzen etc. |
Research fase (bijvoorbeeld door bloggers of journalisten) |
wedstrijd/awards, trends, nieuws, feiten, specificaties, ontwikkelingen etc. |
Als je bewust stilstaat bij de verschillende soorten zoektermen kun je er betere content voor maken. Modifiers zijn extra woorden die je aan je hoofdtermen toevoegen.
Mensen zoeken bijvoorbeeld op: goedkope laptop
De concurrentie op deze term is echter enorm.
Er zijn ook veel mensen die zoeken op: beste goedkope laptop onder 500 euro
De hoofdterm zit er nog steeds in en je verkleint de concurrentie aanzienlijk. Maak daarom slim gebruik van deze truc en word beter gevonden op long-tail combinaties.
Voor de zoekterm:
- Beste
- Goedkoopste
- Kleinste / Grootste
- Lichtste/ Snelste
- Review / recensies
Doelgroep:
- voor mannen
- voor vrouwen
- voor kinderen
- voor studenten
- voor vogelaars
Prijs:
- onder de ...
- boven de ….
Locatie:
- Stad
- Land
- Provincie
- Wijk
Educatie:
- Wat is
- Hoe werkt
- Wat kost
- X versus Y
- [Video]
- [Checklist] / [Stappenplan]
Apparaten besturen met spraakherkenning (zoals Siri en Google Home) is sterk in opkomst. Het opvallende van Voice Search is dat zoekopdrachten veel natuurlijker worden.
Wil je bijvoorbeeld op vakantie naar Ibiza, dan tik je zoiets in op je computer:
- goedkope vakantie Ibiza
Als je dezelfde informatie zoekt via een gesproken zoekopdracht, wordt het misschien dit:
- Wat is de goedkoopste vakantie naar Ibiza in week 36?
De zoekopdracht is een stuk langer en dat heeft gevolgen voor de zoekresultaten. Google laat andere webpagina's zien in zijn top 10. Zorg er dus voor dat je website ook deze vragen beantwoordt om bij Voice Search gevonden te worden.
Ook al staat Voice Search nog in de kinderschoenen willen we hier graag op inspelen. Onder de belangrijkste zoekwoord suggesties is een blok te zien met veel gestelde vragen over dit onderwerp.
Verwerk deze vragen en de antwoorden erop in je tekst of maak voor een vraag een aparte (blog) pagina aan.