Rank Tracker
Klik op Rank Tracker in het menu aan de linkerkant van het scherm.
Voeg hier je zoekwoorden toe. 1 zoekwoord per regel. Wij zullen de posities van de zoekwoorden in Google bijhouden! Wanneer je op de knop “Zoekwoorden verzenden” klikt worden de zoekwoorden erboven toegevoegd. (het kan soms even duren voordat de zoekwoorden zichtbaar zijn, 1x klikken is voldoende!)
Door op de titel van de kolom te klikken kun je erop sorteren.
Naast het door jouw gekozen zoekwoord staan 2 “Google kolommen”.
- De Google kolom geeft een overzicht van de positie op Desktop computers.
- De Mobile kolom geeft een overzicht van de positie op Android of iPhone telefoons.
Deze zijn weer opgedeeld in “Huidige positie” en “de verandering ten opzichte van de beginmeting”.
De verbeteringen staan in het groen weergegeven en de dalingen in het oranje.
Klik je op het zoekwoord zelf dan zie je de geschiedenis van jouw website op dit zoekwoord.
Je ziet dat google meerdere malen per dag het algoritme aanpast. Wanneer er een kleine stijging of daling te zien is, is dit geen reden voor paniek. Het gaat om de grote lijnen, zoals je kunt zien in bovenstaande afbeelding.
Naast de Google kolommen staat de gezondheid van het zoekwoord weergegeven in een balkje. Dit wordt gemeten ten opzichte van de beste en slechtste positie die de website op dit zoekwoord heeft gehad. Is het balkje gekleurd dan is het gezond. Bij een lege/witte balk is er een duidelijke achteruitgang te zien in de resultaten.
De kolom “Volume” geeft het maandelijks zoekvolume weer. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn belangrijk voor je SEO, maar staar je er ook niet blind op want de termen waar veel mensen mee zoeken zijn vaak informatief. Scoor je er op, dan levert het niet direct nieuwe klanten op.
De kolom “SEO” geeft aan hoe haalbaar een hoge positie is. Zitten er al veel sterke websites op dit zoekwoord dan is het lastiger om bijv. op de eerste pagina terecht te komen. Dit wordt weergegeven met een getal. Hoe hoger het getal, hoe moeilijker.
De kolom “CPC” laat de gemiddelde kosten per klik zien voor Adwords. Wil je gebruik maken van de advertentie-mogelijkheden van Google dan moet je rekenen op deze bedragen (in euro). Hoe hoger het bedrag, hoe groter de commerciële waarde van een zoekterm is.
In de laatste kolom kun je:
- Het zoekwoord en de instellingen bewerken. Je kunt hier zoekwoorden een label geven zodat je ze kunt categoriseren. Dit is handig wanneer je veel zoektermen over een bepaald onderwerp hebt.
- Het zoekwoord markeren als favoriet (sterretje). Hiermee kun je de belangrijkste zoekwoorden laten opvallen en via de zoekfunctie alleen de favoriete zoekwoorden tonen.
- Het zoekwoord verwijderen.
Bovenaan de pagina staan een aantal opties.
Gebruik Search om te zoeken naar een specifiek zoekwoord in de lijst.
Selecteer de periode.
Exporteer alle gegevens naar een Excel-bestand.
Gebruik het sterretje om alleen de favoriete zoekwoorden te tonen.
Concurrenten:
In het linkermenu vind je onder de Ranktracker ook een pagina voor concurrenten.
Op deze pagina zie je de complete lijst met zoekwoorden die je eerder hebt toegevoegd en deze pagina geeft een overzicht van hoe jouw website ervoor staat ten opzichte van je concurrenten. Deze concurrenten kun je zelf bepalen. Dit kunnen bijvoorbeeld lokale bedrijven zijn of bedrijven die je als voorbeeld gebruikt.
Om nieuwe concurrenten toe te voegen klik je rechtsboven op:
In de popup die nu verschijnt kun je maximaal 10 links plaatsen en opslaan. Voeg jouw concurrenten toe, wij halen dagelijks de posities van deze concurrenten op jouw zoekwoorden op.
Inzicht:
In het linkermenu vind je onder de Ranktracker ook een pagina voor inzicht. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen in de afgelopen periode, zodat je in 1 oogopslag ziet welke zoekwoorden meer aandacht nodig hebben.
Bovenaan de pagina kun je een periode kiezen (3 dagen, 7 dagen of 31 dagen)
Deze pagina is ingedeeld in 4 blokken:
- Positie verbetering
- Verkeer verbetering
- Positie verslechtering
- Verkeer verslechtering
Ieder blok is ingedeeld in dezelfde kolommen:
- Zoekwoord
- Huidige positie
- Vorige positie (deze is afhankelijk van de gekozen periode 3, 7 of 31 dagen)
- Verschil (stijging of daling)
- Zoekvolume
- Bezoekers (stijging of daling)